De voz humana el auxîlio,
Habla, expresa las pasiones,
Mueve el ánimo a su arbitrio.
Es Pantomima sin gestos,
Pintura sin colorido,
Poesía sin palabras
Y retórica con ritmo;
Que el instrumento á quien Háyden
Comunica su artificio,
Declama, recita, pinta,
Tiene alma, idea y sentido.
[…] El canto de Háyden es noble,
Es verdadero y sencillo,
Es juicioso, es perceptible,
Siempre vario, siempre rico.
En él nunca el Auditorio
Se alabará de adivino;
Que, en vez del paso esperado,
Suele hallar el imprevisto…
l
En aquests versos d'Iriarte (el subratllat és meu) ja hi ha moltes de les coses que el segle XX "descobrirà" en Haydn, "músic de l'impre-vist", de la sorpresa... Com en resposta a l'animada reacció d'Iriarte, preludi d'una veritable mania haydniana a escala penínsular, Brunetti inclou entre 1775 i 1776, a l'últim dels trios que publicarà Vénier a París a finals de 1776, una forta ruptura en el discurs que sembla apuntar directament cap a Haydn. La segona part de l'exposició del primer moviment, després de la transició, s'obre amb un tema a la dominant repetit dues vegades i acabat sobre una àmplia semi-cadència. De la frase següent s'espera doncs un conseqüent amb una cadència perfecta. Tot va bé fins a l'últim moment, quan la cadència perfecta (amb trinat inclòs) queda interrompuda per un silenci. Per augmentar la incertesa, la frase reprèn però en l'homònim menor. No és fins quatre compassos més tard que retrobem la tercera major i, aquest cop sí, la cadència.
l
Per bé que ocupen una posició semblant en el desenvolupament de l'exposició, la ruptura del primer exemple citat i la del segon difereixen en un aspecte fonamental. La ruptura discursiva del primer exemple és "autònoma": sorprèn perquè no s'identifica amb el discurs precedent, però s'accepta amb naturalitat dins la presentació del moviment i un cop passada tan sols ofereix el plaer de la varietat. En el segon cas, en canvi, la ruptura és pròpiament una ruptura, és a dir, que demana una resolució, provocant l'ansietat de l'espectador. Apareix així el que Leonard B. Meyer anomena "afecte". En el marc estilístic d'un trio de 1770 la no satisfacció d'aquesta espera (una cadència perfecta completa) podria arribar a molestar l'oient. L'efecte de la sorpresa resta malgrat tot limitat, ja que la resolució del conflicte originat per la ruptura arriba només quatre compassos més tard.
l
Continuarà...
l
Nota: Les fletxes dels esquemes indiquen l'inici d'una tendència (un procés relativament previsible dins el qual intervé o no una ruptura), les exclamacions la ruptura d'aquesta tendència i la represa de les fletxes la reactivació de la tendència després de la ruptura. Quan la línia es tanca vol dir que la tendència s'ha completat satisfactò-riament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada